Azul jest bardzo popularnym tytułem, stąd też wiele osób spróbowało swoich sił w stworzeniu wariantu solo (mamy nawet polski akcent!). Poniżej krótkie opisy każdego z nich, wraz z moim komentarzem.
Jeśli interesuje cię moja recenzja gry Azul, możesz przeczytać ją tutaj.

AZUL CHALLENGE SOLO
Autor: sylweb
Źródło: https://boardgamegeek.com/filepage/162380/azul-challenge-solo
Wariant prosto z Francji, więc nie powinno dziwić, że wirtualny przeciwnik od razu wywiesza białą flagę. Wariant ten w głównej mierze opiera się na losowaniu płytek z dodatkowego worka, w którym umieszczamy uprzednio po 2 kafelki każdego rodzaju. Pierwszy określa miejsce, z którego nasz wyimaginowany przeciwnik będzie pobierał swoje klocki, a drugi mówi nam o kolorze, jaki zgarnie. My gramy na standardowych zasadach, poza warunkiem zakończenia, który wymaga 3 rzędów zamiast 1 oraz wszystkich 5 płytek przynajmniej 1 koloru.
Jak już wspomniałem, nazwa może być myląca, gdyż wyzwania tutaj nie uświadczymy, jednak wariant ten przewiduje kilka zasad pobierania innych płytek dla przeciwnika, niż wylosowane. Zdarza się to głównie, jeśli przeciwnik może z wylosowanego miejsca wziąć kafelki, które umożliwią mu ukończenie linii – analiza tego wyboru dodaje nam prostą łamigłówkę na dodatkowym poziomie.
AZUL WARIANT SOLO
Autor: Sławek Wiechowski
Źródło: https://boardgamegeek.com/filepage/164001/azul-wersja-solo-10
Główną różnicą jest tu gra na zaawansowanej stronie planszy oraz ograniczenie liczby rund do 5 (wiąże się to z tym, że płytki nie wracają do worka, więc każda jest w grze dokładnie raz). Podczas oferty dostawców dodatkowo odkładamy do pudełka płytki tego samego rodzaju, jak te, które wzięliśmy, z warsztatu z ich największą liczbą. Autor zamieścił także stosowną tabelkę z okresleniem naszego progu punktowego – wyniki te zostały oparte na jego rezultatach.
Wariant ten można głównie traktować jako trening gry w wersji zaawansowanej. Jako że nie mamy tu wirtualnego przeciwnika, jest to stuprocentowa łamigłówka zorientowana na optymalizowanie ruchów i bicie swoich rekordów punktowych. Warunki usuwania płytek z puli są dosłownie 3, więc obsługa tego wariantu jest bardzo prosta, a co za tym idzie, nie odbiera przyjemności z gry. Dodatowo wariant ten można rozegrać w 15 minut, co sprawia, że na jednej partii się nie kończy.
super
super